niedziela, 19 maja 2013

Szarlotka na kruchym cieście

Wiosna zawitała do nas w pełnym rozkwicie. Ani się obejrzymy, a zaraz będzie lato i zaczniemy powoli gromadzić zapasy na zimę. Br.... No a u mnie nadal jeszcze dość sporo dóbr wszelakich z ubiegłego roku. Tak więc postanowiłam porobić trochę miejsca na półkach, a przy okazji po rozpieszczać mojego męża i upiec szarlotkę na kruchym cieście. Sama mimo mocnego postanowienia, że nie będę jeść słodyczy, sięgnęłam po kawałek. Niestety nie tylko jeden...

Składniki:
na ciasto kruche:
300 g mąki
200 g masła
100 g cukru pudru
2 żółtka
nadzienie:
duży słoik własnoręcznie duszonych papierówek :)
cukier
cynamon

1. Na stolnicę/matę sylikonową przesiewamy mąkę.
2. Dodajemy 100 g cukru pudru oraz masło. Masło szatkujemy długim nożem i łączymy z mąką i cukrem.
3. Dodajemy 2 żółtka i rozpoczynamy zagniatanie.
4. Gotowe ciasto wkładamy na co najmniej 30 minut do lodówki. 
5. Po tym czasie odkładamy 1/4, a pozostałą część rozwałkowujemy i wykładamy nią wysmarowaną tłuszczem (margaryna/masło) i opruszoną mąką tortownicę.
6. Wkładamy do nagrzanego do 170 stopni piekarnika i pieczemy aż ciasto będzie dobrze upieczone i przyrumienione. (Chodzi o to aby dodane później jabłka nie rozmiękczyły go za bardzo).
7. Na ciasto kładziemy masę jabłkową, a na nią paseczki ciasta kruchego, całość pieczemy jeszcze ok. 25- 30 minut.



3 komentarze:

  1. Piekna plecionka :) pewnie pyszna,:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Żeby ciasto się nie rozmiękało dobrze jest je uszczelnić białkiem przed nasiąkaniem wilgocią z jabłek, tak samo przy serniku i innych.

    A i mam pytanie: czy to cisto kruche jest naprawdę delikatne, czy można rzucać nim o ścianę jak moim po próbach z ciastem bez dodatku proszku? Po protu poszukuję przepisu bez pudła. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuję za tę radę odnośnie uszczelniania białkami. Mimo że tu starałam się spód wypiec i tak miałam wrażenie, że ciasto jednak trochę nasiąkło tą masą jabłkową.

      Co do kruchości, to naprawdę polecam ten przepis. Sama też kilka wypróbowałam z różnym skutkiem, ale ten pod względem kruchości góruje nad wszystkimi.

      Usuń